Så er det blevet en FIFA-sag

Om FC Midtjylland og Black Wolves
BW#2264

Re: Barcas akademi roses af FIFA - og deres mexicanere fremhæves!

Indlæg af BW#2264 »

Mexico er på et andet kontinent end Spanien - nøjagtig som Nigeria er det i forhold til Danmark....Det er vel der problematikken ligger....?

Kent

Indlæg af Kent »

Jep. Det er kun indenfor EU at man må skrive kontrakter med spillere under 18. Se dette link:http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,450 ... #msg-45082

Ranger (AGF)

Re: Så er det blevet en FIFA-sag

Indlæg af Ranger (AGF) »

Så vidt jeg husker, så ansatte Barcelona Messis far eller skaffe ham et arbejde. Tror måske, at han fungerede som ungdomstræner, da han var træner på ret højt niveau i Argentina.
Tror, at FIFA accepterede hans ansættelse, da han havde en reel funktion, og ikke bare blev ansat proforma pga. sønnens fodboldkarriere.

Det samme er i øvrigt tilfældet med Dos Santos brødrende, hvor forældrene også er flyttet med. Dog ved jeg ikke helt, hvordan de har krejlet forældrene i dette tilfælde.

Men i bund og grund er det jo ikke unfair, at de rige klubber kan hente forældrene med (som én skriver i tråden). Det gør jo, at spilleren har forældrene at støtte sig op ad, og det giver en vis tryghed for spilleren. De mindre klubber har ikke mulighed for at tage samme menneskelige hensyn. Sådan er det vel bare.

Kent

Indlæg af Kent »

Ranger (AGF) Skrev:
-------------------------------------------------------
> Men i bund og grund er det jo ikke unfair, at de
> rige klubber kan hente forældrene med (som én
> skriver i tråden).

Men derfor er det stadig imod artikel 19. Især hvis man som DBU mener at man skal lovgive efter hensigten med loven, og ikke dens bogstav.

Kent

Ranger (AGF)

Indlæg af Ranger (AGF) »

Nej, for man overholder jo netop reglen.

Man har jo lavet nogle undtagelser fra reglen, og dem overholder f.eks. Barcelona. Hvis ikke, så er der jo en sag, men det er bare ikke tilfældet.

Kent

Indlæg af Kent »

Læs evt artikel 19 - især denne:

a) The player’s parents move to the country in which the New Club is located for reasons not linked to football

Bemærk - NOT LINKED TO FOOTBALL. Så det handler ikke om Messis far er ansat proforma eller ej, men om det skyldes fodbold. Hvis han er blevet ansat som træner i Barca, kan man vel godt sige at det et eler andet sted handler om fodbold.....
Men igen, hvis det skete, da Messi var 13, var det inden artikel 19 trådte i kraft. De mexicanske brødre er mere penibel, og Barca må intet have at gøre med deres forældres rejse.

Nu var Barca bare et sjovt eksempel, som jeg faldt over på FIFAs egen hjemmeside. Faktum er, at der er masser af klubber, der omgår "ånden i reglerne" på den ene eller anden måde - du har også alle de franske klubber, hvor deres tidligere kolonilande har gode muligheder for at komme til Frankring osv.

Derfor tvivler jeg personligt på, at FIFA vil straffe nogen i denne sag - især da de pågældende spillere er amatører, og derfor ikke omfattet af artikel 19. Hvis FIFA bevæger sig ud i at lave regler om "ånden i reglerne" kommer de ud på et juridisk skråplan, som jeg tvivler på, de har lyst til. Ligesom de nok ikke har lyst til at forbyde personer, der opholder sig lovligt i et land, at spille fodbold på amatørbasis. De har nok ikke helt glemt, at Bosman-dommen tydeligt viste, at selv FIFA skal overholde nationale og europæiske love - og at FIFAs magt til at lægge bånd på den personlige frihed hos spillere, der ikke (længere)er bundet af kontrakter er meget begrænset.

Kent

Lars

Hvorfor FCM og ikke Barça?

Indlæg af Lars »

Man bør overveje hvorfor FIFpro og nu som en reaktion på det FIFA, kaster sig over FCM og ikke FC Barcelona.
Er det mon fordi at en klub som FC Midtjylland set fra et internationalt perspektiv er betydelig mindre resurce stærkt end en mastodont som FC Barcelona der har mere end 150.000 medlemer?
For mig at se har de journalister der har haft så travlt med at hetze FCM i denne sag svigtet et meget interesent perspektiv i denne sag, nemlig det at det er nemere for FIFpro at kaste sig over en efter europæisk skala lille klub som FCM, end at tage fat på stor klubber.
Det er yderst konkurrence forvridene at FIFpro og FIFA viser en sådan praksis og deres troværdighed kan lige på et meget lille sted hvis der ikke snart laves undersøgelser af de andre klubber der har lignene systemer som det der nu undersøges ved FCM.

Noe

Re: Hvorfor FCM og ikke Barça?

Indlæg af Noe »

Så må svaret vel være at varsle en indberetning af Barcelona, Nantes, Ajax og andre klubber som kunne være med på samme galej. Er der nogen der ved, om private kan indberette klubber for FIFA?

Det er klart, at det ville kræve en del research, men det kunne være et godt pressionsmiddel overfor FIFA, hvis de vidste at de åbner for sluserne med en dom mod FCM..

Jan

Indlæg af Jan »

Hvis de kørte en sag mod en af de klubber du nævner, ville en dom gælde alle klubber.selv små klubber som FCM.

Derimod er min fornemmelse, at den dom DBU og FCM måtte få, specielt hvis den går imod os, så for de store klubber, bla. andet dem du nævner lov til, at fortsætte en lang stykke tid, inden der vel kommer en sag mod dem.

Noe

Indlæg af Noe »

Det holder jo ikke. Bosmansagen, eksempelvis, blev kørt mod en mindre klub i Belgien, og fik betydning for alle, inklusive storklubberne.

Hvis FCM taber sagen, er FIFA jo nødt til at håndhæve de gældende regler overfor alle. Spørgsmålet er, om de er villige til at gå så langt.

Lars

Indlæg af Lars »

Du kan da prøve at skrive til dem her:

contact@fifa.org

Alternativt:

Fédération Internationale de Football Association
FIFA-Strasse 20,
P.O. Box 8044 Zurich, Schweiz
Tel : +41-(0)43 222 7777,
Fax : +41-(0)43 222 7878.

Noe

Indlæg af Noe »

Jeg tror ikke at en e-mail fra en frustreret fan rykker en tøddel. Det kunne grundigt researcharbejde måske. Jeg smider gerne lidt tid efter projektet, hvis andre er interesseret i at deltage, og mener at det kunne hjælpe.

Jan

Indlæg af Jan »

Var Bosmansagen ikke en eu sag og ikke fifa ?

Noe

Indlæg af Noe »

Det er rigtigt, beklager. Det ændrer dog ikke på princippet i, at gælder loven for lav, så vil den også gælde for høj.

Kent

Indlæg af Kent »

Glædeligt at det kommer frem i medierne:

http://www.forza.dk/index.php/news/show/id=130072

Kent
/Det er i hvert fald ikke mig, der har gjort dem opmærksom på det :-)

Besvar