FCM - KLUBBEN UDEN RACISME

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Lars EC

Re: FCM - KLUBBEN UDEN RACISME

Indlæg af Lars EC »

Jeg vil gerne være fri for personangreb. Du ved ikke hvor gammel jeg er og modsat. Det syntes jeg ikke høre hjemme i nogen debat.

Selvfølgelig kan man sammenligne forskerordningen med denne sag. Det er da heller ikke i lovens ånd, at fodboldspillere skal udnytte et hul i skattelovgivningen, for at tjene flere penge. Men fordi alle klubber var enige om, at det nok egentlig var ok, så forbliver det sådan. For det ville da være træls at undværre flere store profiler, fordi man ikke kan give dem en løn svarende til en 2. bundesligaklub. Men måske kunne man rydde lidt op blandt antallet af udlændinge, hvis hullet blev lukket, så at sige.

DBU har intet at skulle have sagt i denne sag. Unge kommer herop for at studere og få en god ballast for livet. Det kan da godt være, at fodbold bragte dem her til landet. Men vi bruger vel alle de kvaliteter vi har, for at komme frem i livet. Hvis de unge ikke har en fremtid i landet, er det FCMs pligt at sørge for, de har de rette redskaber til at begå sig i hjemlandet. Det kan godt være, at de har brug for, at FCM finder et job til dem i hjemlandet eller hvad der nu viser sig passende. Men hvilken skæbne ville de have, hvis FCM ikke tog dem hertil?

Men min pointe er: Hvorfor skal de unge afrikanere udelukkes fra at få et bedre liv? Vi her i Danmark har ressourcer nok til i hvert fald at hjælpe nogle få stykker. Selvfølgelig skal grænsen ikke være åben for enhver, der har lyst til at komme forbi. Men det her er win-win for både den unge og FCM. Hvem har spurgt hvad de unge mennesker vil? I hvert fald ikke DBU.

Pacman

Indlæg af Pacman »

Nu er Frankrig også tidligere kolonimagt. Så det er ikke underligt at der er så mange "afrikanere" i de franske klubber. Spillere fra tidligere koloni områder kan jo få dobbelt statsborgerskab.

Pacman

Indlæg af Pacman »

Lars EC Skrev:
-------------------------------------------------------
> Men min pointe er: Hvorfor skal de unge afrikanere
> udelukkes fra at få et bedre liv? Vi her i Danmark
> har ressourcer nok til i hvert fald at hjælpe
> nogle få stykker. Selvfølgelig skal grænsen ikke
> være åben for enhver, der har lyst til at komme
> forbi. Men det her er win-win for både den unge og
> FCM. Hvem har spurgt hvad de unge mennesker vil? I
> hvert fald ikke DBU.

Pointen er - hvis det FCM gør er lovligt vil alle andre følge trop. Hvordan tror du så situationen vil se ud?

Lars EC

Indlæg af Lars EC »

Konkurrence er altid velkommen. Det vil da være glimrende med flere klubber med fokus på talentarbejde i stedet for tvivlsomme indkøb.

Pacman

Indlæg af Pacman »

Lars EC Skrev:
> Konkurrence er altid velkommen. Det vil da være
> glimrende med flere klubber med fokus på
> talentarbejde i stedet for tvivlsomme indkøb.

Det var nu for afrikanerne jeg mente. Hvis hver klub hentede 3 unge herop, ville der jo pr. år komme 36 unge afrikanere. På 3 år ville der være 108 bare hos superliga klubberne. Hvor mange ville slå til og hvor mange ville blive sendt vidre/hjem?

P.S. ved godt at det er sat lidt højt, men det er jo det "Fifa-loven" skal forhindre.

Ranger (AGF)

Indlæg af Ranger (AGF) »

Forskellen er, at smuthullet i forskerordningen ret faktisk udnyttes til det formål, ordningen nu engang har. Det vil sige, at man rent faktisk henter nøglemedarbejdere. Man havde bare ikke tænkt på, at ordningen også kunne bruges af sportsklubber.

Derfor har politikerne jo heller ikke travlt med at lukke hullet. Men man kan da godt forestille sig, at man ændrer forskerodrningen, hvis klubberne bliver ved med at hente spillere af tvivlsom kvalitet til landet.

DBU/FIFA's regler har FCM "bøjet" så man bryder hensigten med reglerne. Og så har vi altså en ret stor forskel, der bunder i, at reglerne var for vagt formulerede, og hensigten i sin tid var at forhindre at hente unge spillere fra andre kontinenter.

Meng(AGF)

Indlæg af Meng(AGF) »

Lars EC Skrev:
> Jeg vil gerne være fri for personangreb. Du ved
> ikke hvor gammel jeg er og modsat. Det syntes jeg
> ikke høre hjemme i nogen debat.

Sorry. Det var ikke meningen. Den med janteloven er bare så ynkelig i mine øjne. I 90% af tilfældene bruges den helt forkert, og det gælder også i denne sammenhæng - i min vurdering i hvert fald.

> Selvfølgelig kan man sammenligne forskerordningen
> med denne sag. Det er da heller ikke i lovens ånd,
> at fodboldspillere skal udnytte et hul i
> skattelovgivningen, for at tjene flere penge. Men
> fordi alle klubber var enige om, at det nok
> egentlig var ok, så forbliver det sådan. For det
> ville da være træls at undværre flere store
> profiler, fordi man ikke kan give dem en løn
> svarende til en 2. bundesligaklub. Men måske kunne
> man rydde lidt op blandt antallet af udlændinge,
> hvis hullet blev lukket, så at sige.

Kan eller vil du ikke se at du fordrejer sagen? De andre klubber forespørger DBU om det kan være rigtigt, at FCM må udnytte utydelig lovgiving på den måde. HVis DBU siger ja, står de andre klubber frit til at kopiere FCM. Alternativt må FCM indstille deres praksis.

Forskerordningen skal gøre det muligt for universiteter at tiltrække dygtige forskere (deraf navnet), men også for virksomheder at tiltrække kapaciteter - og det falder fodboldklubberne ind under. Hvis der havde været tvivl om, hvorvidt fodboldklubber kunne benytte forskerordningen, kunne man drage paralleller. Hvis fx FCK havde været fremme i skoen og signet tre profiler på forskerordningen, mens resten af klubberne holdt sig tilbage, fordi de mente det var imod lovens intention, kunne det sammenlignes. I så fald var det relevant at rejse spørgsmålet for DBU/skattemyndighederne for at få afklaret, om det gælder for alle eller ingen.

Forskerordningen styrker naturligvis superligaen samlet set, i forhold til de andre ligaer.

> DBU har intet at skulle have sagt i denne sag.
> Unge kommer herop for at studere og få en god
> ballast for livet. Det kan da godt være, at
> fodbold bragte dem her til landet. Men vi bruger
> vel alle de kvaliteter vi har, for at komme frem i
> livet. Hvis de unge ikke har en fremtid i landet,
> er det FCMs pligt at sørge for, de har de rette
> redskaber til at begå sig i hjemlandet. Det kan
> godt være, at de har brug for, at FCM finder et
> job til dem i hjemlandet eller hvad der nu viser
> sig passende. Men hvilken skæbne ville de have,
> hvis FCM ikke tog dem hertil?

Lad os få violinerne frem.

DBU har en del at skulle have sagt. Der er et regelsæt, der beskytter drenge fra 3. verdenslande. Det kan naturligvis virker som en hæmsko for den talentfulde 16-årige fra Uganda, at han ikke må komme til Europa for at spille fodbold. Men situationen er bare så ulige mellem en 16-årig og en europæisk fodboldklub, at man har indført nogle regler der sikrer, at fodboldspilleren skal være voksen, før han må fjernes fra sin familie og flytte til et fremmed kontinent, hvor alle jævnaldrende i omgangskredsen er hans konkurrenter, og de personlige relationer med voksne bygger på, at han kun er noget værd, hvis han er god nok til fodbold.

> Men min pointe er: Hvorfor skal de unge afrikanere
> udelukkes fra at få et bedre liv? Vi her i Danmark
> har ressourcer nok til i hvert fald at hjælpe
> nogle få stykker. Selvfølgelig skal grænsen ikke
> være åben for enhver, der har lyst til at komme
> forbi. Men det her er win-win for både den unge og
> FCM. Hvem har spurgt hvad de unge mennesker vil? I
> hvert fald ikke DBU.

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Ranger (AGF) Skrev:
> Forskellen er, at smuthullet i forskerordningen
> ret faktisk udnyttes til det formål, ordningen nu
> engang har. Det vil sige, at man rent faktisk
> henter nøglemedarbejdere. Man havde bare ikke
> tænkt på, at ordningen også kunne bruges af
> sportsklubber.

I mine øjne holder det ikke en meter at nævne at fodboldspillere hører ind under forskerordningen fordi de er "nøglemedarbejdere". Det er i mine øjne en gradbøjning af loven til egen fordel, ligeså vel som vores er det....

Lars

Etnocentrisk holdning

Indlæg af Lars »

Efter hvad jeg har läst var formaalet med FIFAs regl at undgaa at agenter henter en hel masse spillere unge spillere under 18 fra andre kontinenter herop og efterlader dem der ikke kan afsättes til klubber og udover det behandler dem daarligt. Det var den slags FIFA reagerede paa og ikke at der er en stor geografisk og eventuel kultural barrier der psykologisk kan tage haardt paa spillerne. Hvis det var tilfäldet burde man vel egentlig sige at det burde gälde for alle unge spillere. Mon ikke det kan tage ligsaa haardt paa en ung fransk dreng at skulle over den britiske kanal for at spille for Chelsea, som det kan for en marokansk dreng at komme over Gibraltar strädet for at spille for at spille for Sevilla.

DBU og FIFpros fortolkning er maaske ikke racisme, men etnocentrisme er der nok minimum tale om og det er simpelthen ikke godt nok.

hitman202

Indlæg af hitman202 »

>
> I mine øjne holder det ikke en meter at nævne at
> fodboldspillere hører ind under forskerordningen
> fordi de er "nøglemedarbejdere". Det er i mine
> øjne en gradbøjning af loven til egen fordel,
> ligeså vel som vores er det....

Nemlig. det var da vist ikke hensigten med forsker-ordningen at den skulle bruges til at hente fodbodspillere til landet, så kunne man vel også argumentere for at det er etisk forkert og dårlig moral at bruge den til det?? Måske DBU skulle holde et møde med det direkte formål at forbyde "forsker-spillere" i dansk fodbold??

Meng(AGF)

Indlæg af Meng(AGF) »

Det minder lidt om en lille dreng, der er blevet vred over et eller andet (i dette tilfælde kritikken af FCM) og derfor hidsigt slår ud i blinde.

Forskerordningen har været til debat, og man har fra DBUs og politisk side accepteret, at ordningen anvendes af fodboldklubber.

Nu har FCMs import af mindreårige afrikanere også været til debat, og man har besluttet, at det ikke er en ønskværdig praksis - derfor ændrer man regelsættet.

Så kan vi nøjes med at forholde os til det, da vi åbenbart ikke kan blive enige om, hvorvidt det er ønskværdigt for en række afrikanske drenge at flytte til europa uden familien. Det er måske også svært at blive enige om, at en fransk dreng måske står lidt bedre stillet og at hans forældre har bedre mulighed for at gennemskue (og afslå) tilbud fra fodboldklubber.

edit: det kan godt være lovgivningen bliver en art lex FCM, men den kommer til at gælde samtlige klubber. At det så lige er FCM der bliver ramt, er vel en art kompliment, fordi det var den klub, der bedst gennemskuede mulighederne i lovgivningen.

hitman202

Indlæg af hitman202 »

Meng(AGF) Skrev:
> Det minder lidt om en lille dreng, der er blevet
> vred over et eller andet (i dette tilfælde
> kritikken af FCM) og derfor hidsigt slår ud i
> blinde.

Samme indtryk Jeg har af dine indlæg fra tid til anden sjovt nok;-)
>
> Forskerordningen har været til debat, og man har
> fra DBUs og politisk side accepteret, at ordningen
> anvendes af fodboldklubber.

Så man kan godt acceptere afvigelser??
>
> Nu har FCMs import af mindreårige afrikanere også
> været til debat, og man har besluttet, at det ikke
> er en ønskværdig praksis - derfor ændrer man
> regelsættet.

Samme kunne man gøre om forskerordningen
>
> Så kan vi nøjes med at forholde os til det, da vi
> åbenbart ikke kan blive enige om, hvorvidt det er
> ønskværdigt for en række afrikanske drenge at
> flytte til europa uden familien. Det er måske også
> svært at blive enige om, at en fransk dreng måske
> står lidt bedre stillet og at hans forældre har
> bedre mulighed for at gennemskue (og afslå) tilbud
> fra fodboldklubber.
>
> edit: det kan godt være lovgivningen bliver en art
> lex FCM, men den kommer til at gælde samtlige
> klubber. At det så lige er FCM der bliver ramt, er
> vel en art kompliment, fordi det var den klub, der
> bedst gennemskuede mulighederne i lovgivningen.

athos

Indlæg af athos »

Ranger (AGF) Skrev:
>
> DBU/FIFA's regler har FCM "bøjet" så man bryder
> hensigten med reglerne. Og så har vi altså en ret
> stor forskel, der bunder i, at reglerne var for
> vagt formulerede, og hensigten i sin tid var at
> forhindre at hente unge spillere fra andre
> kontinenter.

Intentionen med FIFA-reglerne art. 19 er at forhindre køb og salg af eller indgåelse af profkontrakter med unge under 18 år fra fremmede kontinenter. Altså kommerciel transaktioner - det var i sin tid hele oplægget til udformningen af reglerne.

De intentioner har FCM ikke forbrudt sig imod, så vidt jeg er orienteret.
Ok, DBU vil så gerne have nyfortolket reglerne og lukket "huller" - og måske er FIFA med på det.
Lad os se!

Meng(AGF)

Indlæg af Meng(AGF) »

hitman202 Skrev:
----------------------
> Samme indtryk Jeg har af dine indlæg fra tid til
> anden sjovt nok;-)

jaja, det vasr måske heller ikke så venlig en bemærkning. Men du griber en sag fuldstændig ude af sammenhæng med det aktuelle emne.

> > Forskerordningen har været til debat, og man
> har
> > fra DBUs og politisk side accepteret, at
> ordningen
> > anvendes af fodboldklubber.
>
> Så man kan godt acceptere afvigelser??

Hvilken forskel er der på at en virksomhed henter en konsulent fra udlandet for at styrke sig på et eller andet område, og at en fodboldklub henter kompetente medarbejdere fra udlandet for at styrke holdet eller trænerstaben? Det er jo i princippet ligegyldigt om man driver konsulentvirksomhed, producerer termostater eller er i underholdningsbranchen.

Der har været politikere, der har forsøgt at rejse sagen i medierne, men konklusionen er, at det er efter reglerne, og man har ikke tænkt sig at gøre noget ved det.

> > Nu har FCMs import af mindreårige afrikanere
> også
> > været til debat, og man har besluttet, at det
> ikke
> > er en ønskværdig praksis - derfor ændrer man
> > regelsættet.
>
> Samme kunne man gøre om forskerordningen

Ja, men det gør man ikke. Skal vi ikke trække muhammedtegninger, miljøzoner eller unge pigers påklædning ind i debatten også?

Dahl Nielsen

Indlæg af Dahl Nielsen »

Meng(AGF) Skrev:
> Hvilken forskel er der på at en virksomhed henter
> en konsulent fra udlandet for at styrke sig på et
> eller andet område, og at en fodboldklub henter
> kompetente medarbejdere fra udlandet for at styrke
> holdet eller trænerstaben? Det er jo i princippet
> ligegyldigt om man driver konsulentvirksomhed,
> producerer termostater eller er i
> underholdningsbranchen.

Nemlig. Der er INGEN forskel. Underholdningsbranchen er én måde at tjene penge på, håndværksbranchen er en anden.

Det kan såmænd være fuldstændig ligegyldigt, om det er en fodboldklub der henter folk ind på forskerordningen, eller om det er en hvilken som helst anden virksomhed.

Jeg er enig med "Meng(AGF)", og jeg er ærlig talt ved at være ret træt af at høre på alle dem, der prøver at forsvare os (FCM) i denne sag. Tag dog for en gangs skyld de farvede briller af...

Besvar