Transfer vinter 15/16

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Steffen am

Re: Transfer vinter 15/16

Indlæg af Steffen am »

5561 skrev: Jeg synes det er alarmerende at der er røget så meget klub kultur ved de 7 afgange. Læg dertil at det er 6 danske spillere. Til gengæld er der kommet 6 udlændinge med 5 forskellige nationaliteter... Det er ikke for at være pessimistisk, men jeg frygter at integrationen i en spillertrup med så mange nye bliver lang og svær! Det når man nok ikke bare på 15 SL-kampe plus de 2 EL-kampe?

Jeg forstår ikke hvorfor vi har syltet nogle af vores akademispillere der er "kulturbærere" og i stedet hentet tvivlsom kvalitet. Vi vil jo gerne ses som den klub hvor akademispillere får chancen. Den har jeg svært ved at se længere...

Jeg håber jeg bliver positivt overrasket og byder de 6 nye velkommen!
Meget enig. Synes der er grundt til bekymring og mangel på en langsigtet plan.

O

Indlæg af O »

Steffen am skrev:
5561 skrev: Jeg synes det er alarmerende at der er røget så meget klub kultur ved de 7 afgange. Læg dertil at det er 6 danske spillere. Til gengæld er der kommet 6 udlændinge med 5 forskellige nationaliteter... Det er ikke for at være pessimistisk, men jeg frygter at integrationen i en spillertrup med så mange nye bliver lang og svær! Det når man nok ikke bare på 15 SL-kampe plus de 2 EL-kampe?

Jeg forstår ikke hvorfor vi har syltet nogle af vores akademispillere der er "kulturbærere" og i stedet hentet tvivlsom kvalitet. Vi vil jo gerne ses som den klub hvor akademispillere får chancen. Den har jeg svært ved at se længere...

Jeg håber jeg bliver positivt overrasket og byder de 6 nye velkommen!
Meget enig. Synes der er grundt til bekymring og mangel på en langsigtet plan.
Helt enig. På den anden side, er vi vel i gang med hvad man kan betegne som et generationsskifte, og i overgangsfasen, må vi benytte os af andre løsninger, da de unge nok ikke er helt klar og skal spilles langsomt ind. Men bestemt et bekymrende og overset aspekt, når man vurderer dette transfervindue.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Generationsskifte?

Kun Duncan (31) og Dickoh (33) var over 30.
De næst ældste var Erik og Lauridsen på 24.

Og Izuna og Igbun på 25, hvis man tæller sidste vindue med.

O

Indlæg af O »

Steffen am skrev:Generationsskifte?

Nu tænker jeg ikke kun på alder, men også truppens fysiske forfatning. Man kan jo godt, desværre, være fodboldinvalid i en ung alder. Petter er med stor sandsynlighed færdig, Rilwan går ofte i stykker, Bak er en ubekendt, Jim ser det vist ikke for godt ud med, Hedinsson måtte også videre. Det er heller ikke sikkert Polle kan holde sig skadesfri som hidtil. Heller ej vides det hvor længe, han kan holde niveauet. Dog synes jeg intet tyder på, at det er dalende og lad det forblive sådan. Pointen må være, at rettidig omhu også bør påskønnes :) Nu fik jeg godt nok tegnet et worst-case-scenarie, men det er nu også det bedste at planlægge ud fra.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

O skrev:
Steffen am skrev:Generationsskifte?

Nu tænker jeg ikke kun på alder, men også truppens fysiske forfatning. Man kan jo godt, desværre, være fodboldinvalid i en ung alder. Petter er med stor sandsynlighed færdig, Rilwan går ofte i stykker, Bak er en ubekendt, Jim ser det vist ikke for godt ud med, Hedinsson måtte også videre. Det er heller ikke sikkert Polle kan holde sig skadesfri som hidtil. Heller ej vides det hvor længe, han kan holde niveauet. Dog synes jeg intet tyder på, at det er dalende og lad det forblive sådan. Pointen må være, at rettidig omhu også bør påskønnes :) Nu fik jeg godt nok tegnet et worst-case-scenarie, men det er nu også det bedste at planlægge ud fra.
Jo, men intet er kommet over natten og JP har klaret det fint og været utrolig stabil. Det har været det samme over hele efteråret, og har da gået meget godt i bl.a. EL.

Ud fra det kan jeg simpelthen ikke se nogen grund til at hente 6(!!!) udlændinge til klubben og ikke på nogen måde vise vores talenter tillid, som ellers har gjort det flot.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

At vi slutter med to lejeaftaler er jo blot et udtryk for at vores første andet og tredjevalg ikke gik igennem - eller flere.

Jeg lod mig vist også rive med - bl.a af en god flaske rødvin - lige før da jeg mente at det nærmest var et episk vindue af historiske proportioner, men helt dårligt var det nu ikke - sagt på jysk. Singh og Kadlec bliver spændende. Nu er der tilbage at håbe at Thorup kan få det sat rigtigt sammen og skabe et nyt slagkraftigt mandskab. Vi har jo et sindsygt mandskab fremad i banen og en udmærket defensiv. Det kan blive stort
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

mousebreaker skrev:At vi slutter med to lejeaftaler er jo blot et udtryk for at vores første andet og tredjevalg ikke gik igennem - eller flere.

Jeg lod mig vist også rive med - bl.a af en god flaske rødvin - lige før da jeg mente at det nærmest var et episk vindue af historiske proportioner, men helt dårligt var det nu ikke - sagt på jysk. Singh og Kadlec bliver spændende. Nu er der tilbage at håbe at Thorup kan få det sat rigtigt sammen og skabe et nyt slagkraftigt mandskab. Vi har jo et sindsygt mandskab fremad i banen og en udmærket defensiv. Det kan blive stort
Singh og Kadlec er helt sikkert spændende, men 4-5 spillere den sidste dag, der ingen rygter har været omkring og ingen former for tilhørsforhold. Synes det lugter af et minimum af panik køb.

Brugeravatar
Jacob

Indlæg af Jacob »

Men hvad er alternativet? Vi kan jo ikke holde på spillere som Igboun, Izunna og Sviatchenko når det brænder indeni dem for at prøve sig af i udlandet? Skulle vi erstatte vores største profiler med 2. års u19- og 1. års seniorspillere? Virkeligheden er den at vi på grund af økonomien har været nødsaget til at sælge ud af de dygtigste talenter, som burde være omkring holdet nu (Joachim Andersen, Lasse Vigen, Victor Fischer, Morten Knudsen etc.).

Derfor har vi et slip fra de spillere der nu er vokset ud af klubben (Erik, Sly etc.) på omkring de 25 og så ned til de spillere vi nu ser blive indsluset. Heldigvis har Duelund vist sig i stand til hurtigt at gøre sig gældende modsat fx Gemmer, som stadig sagtens kan vise sig at blive en fantastisk spiller for os.

Selvom det blev lidt hektisk i dag er mit samlede indtryk af vinduet godt. Vi har hentet et par særdeles spændende nordiske talenter, fået konkurrencen tilbage i forsvaret og på midtbanen (efter salg af Erik og skade til Petter) og hentet hvad vi forventer er en stor profil i Kadlec. Samtidig har vi fået ryddet op blandt de spillere der af den ene eller anden grund ikke ønskede at være en del af holdet længere. I den forbindelse synes jeg også ledelsen fortjener stor ros omkring håndteringen af Duncan og Lauridsen. Det virker udadtil til at være foregået på en meget sober måde og vi har ikke følt os for fine til at sælge til ligakonkurrenterne.

Jeg kan sagtens følge væmmelsen omkring et hold helt uden lokal og national forankring, men jeg synes bare langt fra det er tilfældet. Jeg forventer at se masser af spilletid til spillere som Pione, Kian, Duelund, Bak, Poulsen og til dels Banggaard og Jim Larsen. Tager man et kig på vores u17- og u19-hold ser det måske bedre ud end nogensinde og jeg synes vi viser vi vil akademiet med de markante signings af ungdomsspillere vi laver.

Noerum

Indlæg af Noerum »

Jeg forstår ikke, at man ikke i flere tilfælde laver en "Bayern" altså henter spillere fra andre superliga klubber.

Hvorfor ikke hente danske superliga profiler, frem for tilfældige udenlandske reserver? Så kan man nøjes med at hente profiler som Kadlec ind, engang i mellem?

Fx. Hvorfor ikke hente Marxsø eller Mads Fenger til forsvaret. Her ved man jo, at de som minimum er gode nok til suppen?

Når det er sagt, så glæder jeg mig til at se Kadlec og Singh i aktion!

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Umiddelbart ser Bodurov rimelig ud, meget erfaring fra England, pæn stak landskampe, god alder.

Jeg er trist over at se Guldholdet gå mere og mere i opløsning. Vi er blevet et købehold for fulde gardiner. Men hvis hjemmearbejdet er gjort ordentlig, så er det forhåbentlig spillere som alle vil sætte et aftryk.

Brugeravatar
DenStolteJyde

Indlæg af DenStolteJyde »

Jacob skrev:

Jeg kan sagtens følge væmmelsen omkring et hold helt uden lokal og national forankring, men jeg synes bare langt fra det er tilfældet. Jeg forventer at se masser af spilletid til spillere som Pione, Kian, Duelund, Bak, Poulsen og til dels Banggaard og Jim Larsen. Tager man et kig på vores u17- og u19-hold ser det måske bedre ud end nogensinde og jeg synes vi viser vi vil akademiet med de markante signings af ungdomsspillere vi laver.
Pione skal nok få spilletid i det omfang han er skadesfri.
Kian må være en af de første på holdkortet,
Duelund får MEGET skarp konkurrence om at spille på kanten (Han skal konkurrere med Rilwan, Pione, Mabil, Kadlec, Urena og Royer (hvor Kadlec og Urena nok er mere angribere end kantspillere))
Bak kommer til at kæmpe med rømer om at spille. Men det gør (i forhold til lokal og national-følelse) ikke den store forskel hvem af de 2 der spiller.
Poulsen skal også nok få rigeligt med spilletid.
Banggaard er vel lidt et spørgsmålstegn.. Vi har nu hentet en bulgarer på en lejeaftale, skal han så spille sammen med Kian eller skal Banggaard? Men ja Banggaard er vel som minimum 1. reserve.
Jim Larsen - Glasben.. Fortid til sommer formentlig, men indtil da må han vel være 3-4 valg i forsvaret (I de udmeldinger klubben er kommet med er han ikke rigtig blevet nævnt, hvilket kunne tyde på at man ikke rigtig regner med ham i foråret..)

Mit bud på optimal start 11:
Dahlin
Rømer/Bak, Budurov, Kian, Novak
Sparv
Sisto, Poulsen, Singh, Kadlec
Pusic.

Det betyder 2 spillere fra "egen avl" og yderligere 2 danskere.. Det er vidst ca det vi kan svinge os op på..
(en anden mulighed er at Kadlec får en relativ fri offensiv rolle ved siden af Poulsen, mens Royer eller Rilwan får kanten)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Start 11'eren der vandt guld (flest kampe i sæsonen)
Haaugard
Rømer - Banggard - Erik - Lauridsen
Sparv
Rilwan - JP - Anderson - Sly
Duncan

6 akademispillere og yderligere 3 danskere.
(Talt med er ikke: Sisto, Izuna og Bak Bach der også spillede henholdsvis 22, 22 og 20 kampe)

Så det kan i hvert fald godt lade sig gøre.

Jeg forstår på præmissen om mellemår talentmæssigt pga. salg,
men det store antal talenter på et guldhold har på et tidspunkt også fået tillid og oplevet en form for kontinuitet.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Noerum skrev:Jeg forstår ikke, at man ikke i flere tilfælde laver en "Bayern" altså henter spillere fra andre superliga klubber.

Hvorfor ikke hente danske superliga profiler, frem for tilfældige udenlandske reserver? Så kan man nøjes med at hente profiler som Kadlec ind, engang i mellem?

Fx. Hvorfor ikke hente Marxsø eller Mads Fenger til forsvaret. Her ved man jo, at de som minimum er gode nok til suppen?

Når det er sagt, så glæder jeg mig til at se Kadlec og Singh i aktion!
Det er der flere forskellige grunde til, men den største grund er økonomien i det. Havde vi skulle hente Mads Fenger, for at tage et af dine eksempeler, så havde han kostet omkring 10 mio at hente ind, og samtidig har han udtalt, at han ikke var interesseret i at skifte til en anden dansk klub.

En anden vigtig faktor i, hvorfor vi ikke henter andre SL-profiler er, at det sjældent er attraktivt for dem at skifte til os. Pt har vi ét mesterskab, og vi har været i ét europæisk gruppespil, hvilket slet ikke er nok til at kunne tiltrække danske spillere med det fornødne niveau til at forstærke os. Endvidere tror alle danske spillere at græsset er grønnere på den anden side, og for mig at se er der som om, at spillerne har en uskrevet lov om, at man skal ud og vende - uanset om det er i England eller i Letland.

For det tredje er det kvaliteten af de danske spillere vi kan hente. Skal vi hente noget tilsvarende Kadlec, Singh og Bodurov skal vi altså hente spillere som er inde omkring det danske landshold, og de vil hellere spille i The Championsship.

Vores mantra, har efter Benhams ankomst været, at vi ikke skal "outspend them" men at vi skal handle klogere end dem, og samtidig skal vi finde spillere som er undervurderet, hvorfor vi får "value for money", hvilket vi ikke gør på samme måde med danske spillere.
Vi kan tabe, men aldrig besejres

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Steffen am skrev:Start 11'eren der vandt guld (flest kampe i sæsonen)
Haaugard
Rømer - Banggard - Erik - Lauridsen
Sparv
Rilwan - JP - Anderson - Sly
Duncan

6 akademispillere og yderligere 3 danskere.
(Talt med er ikke: Sisto, Izuna og Bak Bach der også spillede henholdsvis 22, 22 og 20 kampe)

Så det kan i hvert fald godt lade sig gøre.

Jeg forstår på præmissen om mellemår talentmæssigt pga. salg,
men det store antal talenter på et guldhold har på et tidspunkt også fået tillid og oplevet en form for kontinuitet.
Sådan kan du jo ikke stille det op, Steffen. Du er nødt til at se helheden i det, og ikke bare et øjebliksbillede som du gør her. Du er nødt til, at gå ind og kigge på, hvor mange kampe de forskellige spillere har spillet INDEN mesterskabssæsonen.

Hvis vi skulle bygge et nyt hold op omkring vores egne talenter og lave samme præstation som sidste sæson, så kan vi altså kun være med i toppen hvert 6.-7. år, og så kommer det endda stadig an på kvaliteten af det vi får op fra akademiet. Og som du selv er inde på, så er de folk fra akademiet som skulle være profiler væk for længst, fordi ellers havde der ikke været noget FC Midtjylland længere.

Personligt havde jeg da også helst set et hold med 6 af egen avl, og yderligere 3 danskere, men hvis vi skal konkurrere mod FCK uden at "outspende" dem, så skal vi finde spillere af samme kvalitet, men med en lavere købspris, og det gør man sjældent på det danske/skandinaviske markedet.
Vi kan tabe, men aldrig besejres

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Vi har talenter med i Dubai og talenter udlejet med henblik på mere spilletid, så de kommer nærmere 1 holdet fra næste sæson. Forstår ikke helt den pessimistiske holdning. Vi har købt og lejet, ja og solgt som også er en del af det som Fcm lever af. Tror vores talentmasse nok skal få deres chance, vi er nok bare lidt bagud i forhold til at få dem færdigudviklet i tide, så de kan overtage direkte efter solgte spillere. Jeg siger thumbs up til CS.

Med vores skades situation in mente, har CS gjort alt for at vi kan forsøge at forsvare en topplacering hjem, hvilket jeg er taknemmelig for. Talenterne er godt på vej og pludselig er de klar.

Tænk engang, nu har vi spillere som vi kan bruge og ikke så mange spillere som kun er til genoptræning eller som slet ikke bliver brugt som f.eks Hedinsson og Dickoh. Petter er på vej væk og ude med skade. Bak og J.Larsen er nok også snart færdige i fcm må vi formode. Kom nu i godt humør igen. Der er ingen skade sket og talenterne skal nok komme til at blomstre igen i Fcm, det er jeg overbevist om.

Låst