Transfertråden - Sommer 2026

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Kejle

Re: Transfertråden - Sommer 2026

Indlæg af Kejle »

Jeg spurgte chatgpt:

Kjell Wätjen er en **tysk central midtbanespiller**, født i 2006, ejet af Borussia Dortmund og udlejet til VfL Bochum i 2025/26 sæsonen uden købsoption. BVB sendte ham afsted for at få spilletid, ikke fordi de havde opgivet ham. ([BVB][1])

Hans **spidskompetencer** ser sådan ud:

**1. Box to box løb og bevægelse**
Han er ikke en stationær midtbanespiller. Bundesliga beskriver ham som en type, der kan “glide” over banen med lange skridt, og som hele tiden finder rum. Han passer bedst som 8’er, altså en midtbanespiller der både deltager i opbygning, pres og løb frem i banen. ([bundesliga][2])

**2. Progressivt spil**
Han er stærk til at drive bolden frem eller spille fremadrettede afleveringer. Han kan tage en ellers ufarlig situation og vende den til et gennembrud centralt. Det gør ham interessant i hold, der vil spille hurtigt gennem midten. ([bundesliga][2])

**3. Spilintelligens og positionering**
En af de ting, der går igen i beskrivelserne, er at han ofte står rigtigt og finder plads. Det er vigtigt for en ung midtbanespiller, fordi han ikke kun lever på fysik eller teknik. Han læser spillet godt for sin alder. ([bundesliga][2])

**4. Fleksibilitet på midtbanen**
Han har spillet flere roller centralt, både dybere og mere offensivt. BVB Buzz nævner, at han i akademiet har spillet nærmest alle roller på midtbanen, men især har udviklet sig som 8’er/box to box spiller. ([BVB Buzz][3])

**5. Slutprodukt fra midtbanen**
I U19 havde han en stærk offensiv produktion. BVB Buzz skrev, at han havde 10 mål og 9 assists i 22 U19 kampe, selv om han spillede dybere end tidligere. Det tyder på gode løb ind i feltet og evne til at bidrage offensivt fra midtbanen. ([BVB Buzz][3])

**6. Mentalitet og modenhed**
Han har været i Dortmund siden U10, blev rykket omkring førsteholdet tidligt og fik ros af både Terzić og Sebastian Kehl for sine præstationer og udvikling. ([bundesliga][2]) Han var også med til at vinde U17 EM med Tyskland i 2023. ([bundesliga][2])

**Kort scouting vurdering:**
Hans største kvalitet er, at han er en **moderne 8’er**: mobil, løbestærk, god til at finde rum, progressiv med bolden og med potentiale til både at hjælpe i opbygningen og true offensivt. Han minder mere om en dynamisk midtbanespiller end en ren 6’er eller 10’er.

**Mulige svagheder/udviklingspunkter:**
Han mangler stadig senior erfaring på højt niveau. Hos Bochum har hans 2025/26 sæson været mere læring end gennembrud, og det tyder på, at han stadig skal blive mere stabil i dueller, tempo og beslutninger over 90 minutter. FotMob opgør hans 2025/26 sæson i 2. Bundesliga til 2 mål, 0 assists og en gennemsnitlig rating omkring 6,55, så han er stadig mere talent/projekt end færdig profil. ([fotmob.com][4])

[1]: https://www.bvb.de/de/en/news/news-over ... hatgpt.com "Kjell Wätjen joins VfL Bochum on loan"
[2]: https://www.bundesliga.com/en/bundeslig ... lder-26779 "Kjell Wätjen: Who is the latest Borussia Dortmund academy star? | Bundesliga"
[3]: https://bvbbuzz.com/posts/player-profil ... ell-watjen "Player Profile: A closer look at Borussia Dortmund's rising star Kjell Wätjen"
[4]: https://www.fotmob.com/en-GB/players/14 ... hatgpt.com "Kjell Wätjen - stats, career and market value"

Debussy

Indlæg af Debussy »

ABT skrev:
9. jul 2026, 14:33
Ser ud til at vi henter en ung fyr i Dortmund på 20 år ifølge Farzam: Kjell Wätjen. Totalt ubeskrevet blad for de fleste. Været udlejet i sidste sæson til Bochum i 2. bundesligaen.

Det var vel forventeligt, at Tulle ville forsøge at lokke nogle af hans tidligere folk til klubben. Man kan nok ikke binde alt for meget op på ham her, så nok en relativt risikofri transfer. Lad os se hvem de næste bliver...
Jeg kunne læse på bold, at vi blot må slippe 16,4 millioner for Wätjen.
https://bold.dk/fodbold/stillinger/supe ... for-watjen

Så det er i hvert fald positivt. Det er samtidig også positivt, at det er en spiller som allerede har en relation til Tulberg.

Brugeravatar
ABT

Indlæg af ABT »

Brumado ude resten af året, og derfor overgår han nok med al sandsynlighed til Dinamo Zagreb på en fri transfer. Tak for dansen.

Vi kunne godt ende i en situation, hvor Brumado, Cho og Francu ikke længere er FCM spillere når sommervinduet lukker i. Hvordan løser ledelsen den? Dolberg har været på tale. Han bliver ikke billig. Et ungt ukrainsk stjerneskud har været rygtet - Den er måske ikke super realistisk.

Vi kan under alle omstændighder ikke have en angriberbesætning som udgøres af folk som Uhre, Chili, Etim og Stanley.
/ ABT

Billede

Kejle

Indlæg af Kejle »

Jeg tager det helt roligt. Eneste ting vi, endnu, skal forholde os til er Brumado. Etim lukker dog delvist det hul, men så mangler vi stadigvæk en backup mere. Det gjorde vi også hele foråret.

Jeg er helt enig i at vi skal have mere kvalitet ind, jeg tænker der skal kæbes en til start 11, 2 hvis Francu sælges.

Danand123

Indlæg af Danand123 »

Arh nu er Gorgoza ude i en længere periode igen. Godt nok synd for ham, når han specielt nu ville få chancen. Der må købes til den kant.

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

Jeg syntes at Olti Hyseni skal hentes asap.

En tro kopi af Simsir på evner, dog med mere defensiv arbejde. SønderjyskE forlanger ca. 25 millioner. Tænker det er en no brainer.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Lupus1999 skrev:
18. jul 2026, 00:06
Jeg syntes at Olti Hyseni skal hentes asap.

En tro kopi af Simsir på evner, dog med mere defensiv arbejde. SønderjyskE forlanger ca. 25 millioner. Tænker det er en no brainer.
Jeg er helt enig. Hyseni er dog en spiller som alle i suppen kender til bunds. Der kan ikke være tvivl om, at Hyseni har været diskuteret, og måske stadig bliver det, i FCMs sportslige motorrum. Hvis man ikke vælger at gå efter ham, så tænker jeg det er velbegrundet.
Igen. Jeg er enig og jeg har længe håbet vi ville købe ham, men det er jo ikke sikkert Hyseni ønsker at komme til en anden dansk klub. Man kan jo også undre sig over, at FCK heller ikke har vist interesse på rygtebasis
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

En 18 årig dansker til den pris med det talent, burde vi hente. Jeg kan ikke lige se andre profiler, der kan hentes til de penge med samme potentiale.

For mig giver det mening, medmindre man mener Emefiele kan det samme. Jeg syntes bare Emefiele er mere 9’ere end kant.

Danand123

Indlæg af Danand123 »

Nu også Diao ude i længere tid. Brumado, Gorgoza og nu Diao. Og vi ikke engang spillet første kamp endnu. Argh. Må ikke være nemt at være Bach Bak i dette transfervindue.

Besvar