Trupstørrelsen

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Straarup
Kontakt:

Trupstørrelsen

Indlæg af Straarup »

Hej ulve :fcm:

Jeg vil gerne debattere en udfordring der efterhånden synes at vokse sig større og større, under Jess Thorup.

Egenligt er jeg ikke imod Jess, eller ønsker ham fyret, men jeg ser en enorm udfordring i den trupbredde der i øjeblikket gør at spillere som Kraev og Duelund ikke spiller. De to drenge, som i fodboldeuropa ses som nogen af de allerstørste talenter netop nu, to drenge som potentielt kan indbringe over 100 mio på sigt, to drenge som har noget SF den x-faktor, der befandt sig i Sisto og Igboun i mesterskabssæsonen.

Derudover har vi VdV siddende, og han har afgjort ikke vist han skulle starte inde, men chancerne har godt nok heller ikke været mange for ham.

Andre Rømer, en klubmand der aldrig bliver 50 mio værd, men som altid yder maks, og holder et stabilt niveau, han ser ikke noget som helst til banen eller bænken. Jeg forstår godt han vil videre i karrieren.

Vi husker også allesammen Kris Olsson, det store svenske talent, anfører på ungsomslandsholdet, og teknisk begavet som få. Ja, han viste utilfredshed over en tidlig udskiftning, og nej det er ikke OK, med den opførsel - men hvis han havde siddet og smilet og High-fivet med en medspiller, efter udskiftningen, hvordan havde det så lydt?

Vi har også sagt farvel til Kristian Riis (udlån), ja han havde et par dårlige kampe jern i efteråret, men vi har nu skiftet opstilling, som sender Drachmann på bænken, og en ekstra forsvarsspiller på banen. Derudover er han en af vore egne, det betød engang en masse for os.

Mikael Anderson og Mads Thycosen har banket på i længere tid, men er blevet lejet ud. Det er for så vidt en fornuftig disposition, de fortjener spilletid.

Alt i alt går det jo ret godt på banen i øjeblikket, så disse tanker bliver forståeligt parkeret i baghovedet, indtil det igen vender, og alle råber at Thorup skal ud.

Jeg synes bare der efterhånden er en del eksempler på at Thorups hang til alder og erfaring, sat op i mod vores klubs identitet og grundsubstans, ligner et mismatch.

Hvordan ser i på dette emne?
// Straarup :fcmwolf:

974

Re: Trupstørrelsen

Indlæg af 974 »

Jeg ser primært at vi vinder en masse kampe og scorer en masse mål for tiden :-)

Når man skifter spillesystem, så er det jo kun godt at nogle af de erfarne viser vejen frem, hvilket de har gjort.
De yngre spillere skal måske bruge lidt mere tid på det - jeg ved det ikke?

Kraev var vel skadet på et tidspunkt?
jeg tror bestemt nok han skal få chancen, men var vel ikke købt ind til en fast plads i start 11
Duelund må vel bare overbevise om at han kan træde ud af talentprisen

Dem som er lejet ud ser jeg kun vende tilbage med en masse erfaring fra mange flere kampe end de ellers ville have fået
Mads Thychosen kunne jo eks. blive en fin efterfølger til Nissen, som sikkert skal videre på et tidspunkt
og det samme gælder vel for de to andre - at de potentielt kan overtage fra andre

Brugeravatar
Straarup
Kontakt:

Indlæg af Straarup »

974 skrev:
7. okt 2017, 12:20
Jeg ser primært at vi vinder en masse kampe og scorer en masse mål for tiden :-)

Når man skifter spillesystem, så er det jo kun godt at nogle af de erfarne viser vejen frem, hvilket de har gjort.
De yngre spillere skal måske bruge lidt mere tid på det - jeg ved det ikke?

Kraev var vel skadet på et tidspunkt?
jeg tror bestemt nok han skal få chancen, men var vel ikke købt ind til en fast plads i start 11
Duelund må vel bare overbevise om at han kan træde ud af talentprisen

Dem som er lejet ud ser jeg kun vende tilbage med en masse erfaring fra mange flere kampe end de ellers ville have fået
Mads Thychosen kunne jo eks. blive en fin efterfølger til Nissen, som sikkert skal videre på et tidspunkt
og det samme gælder vel for de to andre - at de potentielt kan overtage fra andre
Jeg ser os også spille fremragende offensivt fodbold, med en masse scoringer til følge, og det er jeg glad for :)

Jeg er også med på at skader er en del af gamet, men vil du mene at Thorup gør nok for vores talenter, som traditionelt er en grundsten i vores klub?

THenry

Indlæg af THenry »

Ift. trupstørrelsen så valgte man tidligt i dette vindue at handle stort ind og satse max. på at kvalle til EL (og gearede truppen til de ekstra kampe det ville medføre med en større trup), som bekendt så glippede det, og vi står med en trup med alt for mange spillere til de få kampe vi skal spille, hvilket medfører, at mange marginalspillere ikke får meget andet end spilletid på reserveholdet. Derudover valgte JT at implementere en ny spillestil i sensommeren, hvilket betød at mange førsteholdsspillere også spillede pokalkampen i Greve, hvor en del af marginalspillerne ellers kunne have fået spilletid.

Derudover har vi efterhånden opnåede en stor trup, da akademiet sprøjter mange spændende talenter ud, og vi er begyndt at forlænge med flere af dem end tidligere i håb om, at vi kan udleje dem, og enten få en bedre spiller tilbage, der kan komme tættere på førsteholdet eller sælge dem med en økonomisk gevinst. Tidligere har vi ladet gode akademispillere gå gratis til andre klubber, uden vi har fået et afkast af den tid og ressourcer vi har lagt i deres udvikling. Jeg tænker bl.a. på Ludwig i Horsens, Vito i Hobro, og mener heller ikke vi fik det store for Hvilsom, da han rykkede til Hobro.

Jeg tror, at vi har 11 udlejede spillere pt. (naturligvis også et udtryk for, at truppen er for stor ift. de få kampe vi har i efteråret), men det er en også måde at gøre dem klar til vores eget førstehold eller øge deres værdi, hvis de gør det godt under lejeopholdet og evt. kan sælges til anden side. I det lys giver det meget god mening, at udleje f.eks. Riis, da han med fast spilletid i Vendsyssel formentlig kommer hjem i stærkere udgave end, hvis han havde siddet et halvt år på bænken eller tribunen hos os selv, da han var et stykke væk fra førsteholdet. Babajide David i FK Jerv og Tychosen er andre eksempel på udlejede spillere, der gør det godt i øjeblikket, som ellers var langt fra spilletid, så jeg synes det er en fornuftig strategi, at vi forsøger at holde vores egne akademispillere i længere tid, og udlejer dem med henblik på spilletid og udvikling i andre klubber, hvilket naturligvis også betyder, at vi får mange flere spillere på kontrakt.

Ift. Kraev og Due tror jeg nok deres tid skal komme, men det er svært for dem pt., da de begge spiller en af de 3 forresten i vores nye system, og det er suverænt der, hvor der er absolut hårdest kamp om pladserne. Som Sørloth og Paul spiller i øjeblikket, så er de sikre på 2 ud af de 3 pladser, og så kæmper Due og Kraev mod Rilwan, Wikheim, Kroon og Borring om 1 plads. Der er dermed reelt set også blevet en plads mindre til en af de kreative typer end tidligere, da vi nu har et system, hvor der er plads til både Sørloth og Paul på samme tid.
Jeg forventer dog, at Rilwan og Paul bliver solgt senest til næste sommer, og spørgsmålet er hvor længe vi kan holde på Sørloth? Og er Kroon i øvrigt tilfreds med sin nuværende rolle på holdet?

Med andre ord tror jeg spillerafgang giver plads til Duelund og Kraev i næste sæson. Due har også haft en uheldig sæsonoptakt, hvor han returnerede senere til truppen pga. U-21 slutrunden, forlænget ferie og så den skade, som han pådrog sig under træningen i Gdynia.

Ift. "Thorups hang til alder og erfaring" så ved jeg egentlig ikke, om jeg er enig i den udlægning. Jeg synes, at han spiller med de 11, der er klart bedst i øjeblikket uanset alder, CV, meritter og erfaring. Havde udgangspunktet netop været disse kriterier, så havde spillere som Rømer eller VDV, som du nævner, vel været en del af start 11. Jeg ville gerne finde plads til Duelund i start 11, da han har et kæmpe talent, men synes simpelthen ikke, at han har leveret nok, når han har fået chancen til, at han skal starte i stedet for Rilwan. Udover Due synes jeg ikke, at der er nogle af "de unge", som man overhovedet kan snakke om burde være i spil til en startplads på bekostning af de nuværende startere.

Generelt set har vi et spændende mix af både unge spillere (der bliver solgt til udlandet) i form af NK, Paul og Sørloth og rutinerede kræfter som Kian, Sparv og Polle i vores start 11. Hvis vi skal toppe sportsligt, så er vi afhængig af nogle erfarende spillere, så synes egentlig den aldersmæssige sammenhæng ser fornuftig ud i truppen.
Jeg synes snare, at man skal snakke om trupsammensætningen er blevet en anelse skæv (sommerens indkøb blev foretaget baseret på vi spillede 4-5-1) som følge af, at vi har skiftet til et nyt spillesystem, hvor vi i min bog har fået for mange kanter/kreative offensive midtbanespillere, og i stedet for godt kunne bruge en ekstra midtstopper, da vi nu spiller med 3 mand i bagkæden. Forhåbentlig kommer Riis tilbage i stærkere udgave, og kan blive en vigtig gardering til midterforsvaret, og ellers kan det jo være vi signer Sanneh i Horsens den 1. januar :D

Brugeravatar
Straarup
Kontakt:

Indlæg af Straarup »

THenry skrev:
7. okt 2017, 13:19
Ift. trupstørrelsen så valgte man tidligt i dette vindue at handle stort ind og satse max. på at kvalle til EL (og gearede truppen til de ekstra kampe det ville medføre med en større trup), som bekendt så glippede det, og vi står med en trup med alt for mange spillere til de få kampe vi skal spille, hvilket medfører, at mange marginalspillere ikke får meget andet end spilletid på reserveholdet. Derudover valgte JT at implementere en ny spillestil i sensommeren, hvilket betød at mange førsteholdsspillere også spillede pokalkampen i Greve, hvor en del af marginalspillerne ellers kunne have fået spilletid.

Derudover har vi efterhånden opnåede en stor trup, da akademiet sprøjter mange spændende talenter ud, og vi er begyndt at forlænge med flere af dem end tidligere i håb om, at vi kan udleje dem, og enten få en bedre spiller tilbage, der kan komme tættere på førsteholdet eller sælge dem med en økonomisk gevinst. Tidligere har vi ladet gode akademispillere gå gratis til andre klubber, uden vi har fået et afkast af den tid og ressourcer vi har lagt i deres udvikling. Jeg tænker bl.a. på Ludwig i Horsens, Vito i Hobro, og mener heller ikke vi fik det store for Hvilsom, da han rykkede til Hobro.

Jeg tror, at vi har 11 udlejede spillere pt. (naturligvis også et udtryk for, at truppen er for stor ift. de få kampe vi har i efteråret), men det er en også måde at gøre dem klar til vores eget førstehold eller øge deres værdi, hvis de gør det godt under lejeopholdet og evt. kan sælges til anden side. I det lys giver det meget god mening, at udleje f.eks. Riis, da han med fast spilletid i Vendsyssel formentlig kommer hjem i stærkere udgave end, hvis han havde siddet et halvt år på bænken eller tribunen hos os selv, da han var et stykke væk fra førsteholdet. Babajide David i FK Jerv og Tychosen er andre eksempel på udlejede spillere, der gør det godt i øjeblikket, som ellers var langt fra spilletid, så jeg synes det er en fornuftig strategi, at vi forsøger at holde vores egne akademispillere i længere tid, og udlejer dem med henblik på spilletid og udvikling i andre klubber, hvilket naturligvis også betyder, at vi får mange flere spillere på kontrakt.

Ift. Kraev og Due tror jeg nok deres tid skal komme, men det er svært for dem pt., da de begge spiller en af de 3 forresten i vores nye system, og det er suverænt der, hvor der er absolut hårdest kamp om pladserne. Som Sørloth og Paul spiller i øjeblikket, så er de sikre på 2 ud af de 3 pladser, og så kæmper Due og Kraev mod Rilwan, Wikheim, Kroon og Borring om 1 plads. Der er dermed reelt set også blevet en plads mindre til en af de kreative typer end tidligere, da vi nu har et system, hvor der er plads til både Sørloth og Paul på samme tid.
Jeg forventer dog, at Rilwan og Paul bliver solgt senest til næste sommer, og spørgsmålet er hvor længe vi kan holde på Sørloth? Og er Kroon i øvrigt tilfreds med sin nuværende rolle på holdet?

Med andre ord tror jeg spillerafgang giver plads til Duelund og Kraev i næste sæson. Due har også haft en uheldig sæsonoptakt, hvor han returnerede senere til truppen pga. U-21 slutrunden, forlænget ferie og så den skade, som han pådrog sig under træningen i Gdynia.

Ift. "Thorups hang til alder og erfaring" så ved jeg egentlig ikke, om jeg er enig i den udlægning. Jeg synes, at han spiller med de 11, der er klart bedst i øjeblikket uanset alder, CV, meritter og erfaring. Havde udgangspunktet netop været disse kriterier, så havde spillere som Rømer eller VDV, som du nævner, vel været en del af start 11. Jeg ville gerne finde plads til Duelund i start 11, da han har et kæmpe talent, men synes simpelthen ikke, at han har leveret nok, når han har fået chancen til, at han skal starte i stedet for Rilwan. Udover Due synes jeg ikke, at der er nogle af "de unge", som man overhovedet kan snakke om burde være i spil til en startplads på bekostning af de nuværende startere.

Generelt set har vi et spændende mix af både unge spillere (der bliver solgt til udlandet) i form af NK, Paul og Sørloth og rutinerede kræfter som Kian, Sparv og Polle i vores start 11. Hvis vi skal toppe sportsligt, så er vi afhængig af nogle erfarende spillere, så synes egentlig den aldersmæssige sammenhæng ser fornuftig ud i truppen.
Jeg synes snare, at man skal snakke om trupsammensætningen er blevet en anelse skæv (sommerens indkøb blev foretaget baseret på vi spillede 4-5-1) som følge af, at vi har skiftet til et nyt spillesystem, hvor vi i min bog har fået for mange kanter/kreative offensive midtbanespillere, og i stedet for godt kunne bruge en ekstra midtstopper, da vi nu spiller med 3 mand i bagkæden. Forhåbentlig kommer Riis tilbage i stærkere udgave, og kan blive en vigtig gardering til midterforsvaret, og ellers kan det jo være vi signer Sanneh i Horsens den 1. januar :D
Langt hen ad vejen er jeg helt enig med dig. Som jeg skriver falder min holdning på et uheldigt tidspunkt, fordi vi leverer fantastisk i øjeblikket. Jeg husker bare også tilbage på en Pione sisto, som fik chancen og "gav" os et mesterskab. Guderne skal vide han ikke spillede til et 12-tal i alle kampe, men uden kontinuitet er selv et stort talent svært at omdanne til store præstationer.

Hvis vi tager Marcus Rashford i hans korte karriere - han bragede ind på scenen, spillede fremragende for derefter at ramme dødvandet når stormen er stilnet af. Men når talentet er stort, kræver det en træner der er villig til at stå bag ham i de svære perioder - og det er altså stadig en hjørnesten i vores klub!

974

Indlæg af 974 »

Det har vist også været fremme for nyligt at vores akademi skal kunne sælge unge spillere udfra det de præsterer på ungdomsholdene?

Det betyder vist også at de ikke partout behøver at få succes på vores superligahold?

Så viser det sig eksempelvis at Riis, Thychosen eller Andersson ikke vurderes til at kunne gå ind på holdet, når de returnerer, så er det vel også ok, at de har fået en god uddannelse på akademiet, og derudover endda måske fået fast spilletid i en mindre klub..

Det er jo også udbredt kendt at nogle spillere kan være sindsygt gode i ungdomsårene, men når de så skal op mod nogle dygtige og erfarne seniorspillere viser det sig af og til at deres talent alligevel ikke helt rækker

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Ikke nemt at være Thorup. Først kritik for at forskelsbehandle de gamle/rutinerede til fordel for unge og nu omvendt :)

Når alt kommer til at alt så er jeg ligeglad med samtlige parametre der omhandler spilletid til akademispillerne. Gu' er det fedt når de unge kommer op og gør en forskel, eller viser prøver på et talent vi kommer til at drage nytte af i fremtiden, men jeg vil se holdet vinde fodboldkampe fremfor alt. Op et meget mørkt sted med romantiske "% af spilletid til spillere af egen avl".

Min holdning er at hvis dit talentarbejde er godt nok på akademiet så kommer det til at ske af sig selv. Selvfølgelig er der situationer hvor man tager "akademihatten" på og lader et talent få en start chance i en liga kamp. Eks en hjemmekamp mod Helsingør eller Horsens. Der skal holdet være stærkt nok til at vi kan afgive procenter til modstanderen ved at give unge spillere noget erfaring. Pokalen er en anden mulighed mod svagere modstandere. Så længe vi har en realistisk mulighed for et mesterskab så skal vi stille med det bedst mulige hold i alle kampe der formodes at blive tætte. Vi kan skifte ud med noget rotation for at give aflastning, typisk maks 1-2 pladser per kamp. Vi kan begynde at tænke akademimål når vi ikke længere kan blive mestre og næste års EL kval synes sikret. Så må de unge slås om de spilleminutter der byder sig i en kamp eller når der opstår karantæner/skader. Måske de griber chancen og viser at de er klar til næste step, det er set mange gange før.

Når det er sagt så så jeg da også gerne en Duelund snart få chancen fra start igen. Han har aldrig været min kop the men jeg anerkender at han har et potentiale der kan give et videresalg og offensivt tror jeg bestemt ikke vi afgiver procenter, defensivt derimod.... 50 mio ser jeg dog aldrig Duelund indbringe. Kan man få det halve så vil jeg være glad i øjeblikket da han ikke lige har udsigt til fast spilletid. Jeg vil også gerne sætte spørgsmålstegn ved at Duelund og Kraev ses som nogle af de største talenter i Europa. Den der liste med de 50 eller 100 største talenter forestiller jeg mig typisk er noget populistisk bavl hvor flest mulige lande skal repræsenteres. Et talent i Duelund-klassen er der formodentlig 100+ af i øjeblikket der spiller i engelsk fodbold alene.
Vi har selvforskyldt ikke ret mange kampe tilbage til vinterpausen og der skal der bare stilles i bedst mulige opstilling hver gang. Vi er en af dem der bejler til mesterskabet og skal det lykkedes at være med i opløbet når de sidste kampe spilles til maj, så har vi ikke råd til at afgive ret mange procenter undervejs.

Vedr Jess Thorup?:
Jeg vil skrige af glæde hvis hans kontrakt ikke bliver forlænget, men at tro på det kræver en vis portion naivitet jeg ikke besidder.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

THenry

Indlæg af THenry »

Straarup skrev:
7. okt 2017, 18:40
THenry skrev:
7. okt 2017, 13:19

Langt hen ad vejen er jeg helt enig med dig. Som jeg skriver falder min holdning på et uheldigt tidspunkt, fordi vi leverer fantastisk i øjeblikket. Jeg husker bare også tilbage på en Pione sisto, som fik chancen og "gav" os et mesterskab. Guderne skal vide han ikke spillede til et 12-tal i alle kampe, men uden kontinuitet er selv et stort talent svært at omdanne til store præstationer.

Hvis vi tager Marcus Rashford i hans korte karriere - han bragede ind på scenen, spillede fremragende for derefter at ramme dødvandet når stormen er stilnet af. Men når talentet er stort, kræver det en træner der er villig til at stå bag ham i de svære perioder - og det er altså stadig en hjørnesten i vores klub!
Jeg skal ikke kunne udtale mig om Rashfords udvikling, selvom jeg desværre så hans debutkamp og første scoringer live ;)

Jeg synes dog, at der er stor forskel på, da Pione for alvor fik en masse spilletid i 2013/2014 sæsonen og Dues nuværende situation.

Dengang var det fuldt berettiget, at Sisto fik så meget spilletid, da han ganske enkelte var god nok i den daværende trup. Derudover var vores trup dårligere dengang (hænger sammen med den dårlige økonomi i de år), og ikke mindst bredden var meget tynd. Eyjo var hentet til at spille på kanten, men han ankom med en skade fra Sønderjyske-tiden, og spillede aldrig kontinuerligt for os som følge af skader, og ellers var konkurrencen for Pione vel reelt i "Marco Larsen-klassen". Så årsagen til at Pione spillede meget var ikke, fordi han var et af vores største talenter, der skulle have kontinuerlig spilletid. Han var ganske enkelt bare en af vores 3 bedste kanter (sammen med Sly og Rilwan) i den sæson.

Når jeg ser på vores nuværende besætning på de 3 offensive pladser, som Due (eller Kraev for den sags skyld) spiller, så er der bare en 5-6 spillere, der er bedre i øjeblikket, og derfor skal de naturligvis spille. Jeg tror også, at det kan give nogle alvorlige interne problemer, hvis vi f.eks. i det tænkte/hypotetiske eksempel begynder at spille Duelund fra start og sætter f.eks. Sørloth, Paul eller Rilwan af med den begrundelse, at Due skal have kontinuerlig spilletid, så han kan udvikle sig til det næste store salg. Så længe der er spillere, der åbenlyst er bedre i øjeblikket, så skal vi selvfølgelig bruge dem, og så må vores fremtidige store unge talenter (som f.eks. Riis og Anderson) lejes ud til mindre klubber, hvis de skal have fast spilletid for at udvikle sig.

Besvar