Hvem bliver ny cheftræner?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent

Hvem bliver ny cheftræner?

Indlæg af Kent »

Med Kuhns afgang er vores trænersæde ledig igen. Riddersholm er vikar indtil sommer, men hvorvidt han er den permanente løsning, som også sidder i sædet efter sommerferien er usikkert.

Så hvem skal være nu træner?

Tja, der er jo et par krav:

For det første, så er der nu taget en beslutning om en bestemt spillestil, som klubben skal have. Det gør at træneren skal være en træner, der har den samme spilfilosofi som klubben. Dvs boldbesiddende offensiv fodbold i et 4-1-3-2 system inspireret af Barcelona mv.

For det andet skal der satses på akademiet og egenudviklede talenter. Så det skal være en træner, som kan føre unge spillere frem og forme dem.

Så hvilke kandidater er der, og hvordan passer de på profilen:

Larrs Olsen
Fyret OB-træner men ellers med god succes både i OB og Randers inden da. I mine øjne passer han dog overhovedet ikke på profilen. I både Randers og OB havde han at gøre med en aldrende trup, hvor der blev satset meget lidt unge spillere. Desuden er han mere til beton-bold end offensiv fodbold, hvilket indirekte var det, der kostede ham jobbet i OB. Ham vil jeg godt garantere, at det ikke bliver.

Ove Pedersen
Selvfyret Esbjerg-manager, med svingende succes i både AGF og Esbjerg, og hans bedste resultater ligger efterhånden 6-7 år tilbage i tiden i hhv FCM og Esbjerg. Ove har tilbage i tid vist, at han kan finde talenter og føre dem frem. Spillestilsmæssigt er Ove dog fast forankret i sit eget stramme 4-4-2 system, hvor boldene bringes hurtigt frem. Jeg tror ikke han vil indordne sig under et nyt system, og tror ikke at Ove passer ind i FCM i dag. Ham tvivler jeg meget på, at det bliver.

Erik Rasmussen
Fra et æresmedlem i FCM til et andet. Fra en fyret AGF-træner til en anden. Erik er den resultatsmæssige mest succesfulde træner i FCMs historie, og står både for offensiv boldbesiddende fodbold og et fokus på unge spillere. Så en returbillet til Erik er vel oplagt? Tja... det kan jeg ikke helt blive klog på. Jeg bryder mig ikke helt om måden hvorpå Erik forlod klubben på sidst. Mit håb på trænerposten er en langsigtet løsning, hvor der skabes kontinuitet på trænerposten i 4-5 år, så der er tid til at udvikle klubben, spillere og spillestilen. Men Erik vil måske være en tikkende bombe, der fra den ene dag til den anden, vil kunne finde på at sige stop ligesom sidst. Det synes jeg ikke er helt betryggende. Jeg vil ikke have noget imod, at Erik kom tilbage som træner, men er ikke sikker på, at han kan udvikle klubben.

Glen Riddersholm
Det er naturligvis en mulighed, at vi beholder vikaren. Glen er FCM-mand helt ind i hjertet, og kender klubben ud og ind. Han kender spillestilen og har et stort fokus på ungdommen, så passer også på den måde på profilen. Til gengæld er han fuldstændig ubeskrevet som cheftræner, og det er umuligt at vide, om han er klar til den opgave endnu. Det har han de næste 6 uger til at bevise, og hvis vi ender med at stå med en pokalfinalesejr og sølvmedaljer, så er Glen vel favorit til jobber efter sommerferien. Så Glen bestemmer egentlig selv, om han vil have jobbet.

Keld Bordinggaard
Afgående U21-landstræner der har brug for cheftrænererfaring på højeste niveau, hvis han skal være modnes til at blive A-landsholdstræner på et tidspunkt. Som U21-landstræner har han fokus på talenter, og som medudvikler af DBUs røde tråd, har han også fokus på boldbesiddende offensiv fodbold. Så han passer på profilen, men mangler erfaring som cheftræner på klubplan. Keld kunne være en interessant kandidat, der måske også kunne bidrage med noget nyt til klubben og ligaen, samtidig med at han jo kender dansk fodbold ud og ind (hvilket en udenlandsk træner ikke vil gøre).

En udenlandsk joker
Jeg kunne i princippet godt tænke mig, at vi er ambitiøse på trænerposten. Inden ansættelsen af Kuhn, argumenterede jeg for, at man skulle hente Hans Backe, da han havde dokumenterede resultater. Med den nye spillestil er Backe uaktuel, men er det muligt at finde et trænertalent i en udenlandsk klub, der spiller samme system som os? Lidt i stil med det, som BIF gjorde med Meulensteen. En træner der kan komme med ny inspiration udefra, og være med til at løfte holdet (det ved jeg godt ikke lykkedes med Meulensteen, men det var vist ikke hans skyld). Sandsynligvis har vi i Thomasberg og Kuhn haft et par relativt billige cheftrænere, men i mine øjne er det et af de steder, hvor vi burde smide nogle flere penge i lønningsposen, hvis vi kan finde den rette kandidat. Hvis man kunne hente en kapacitet, der kunne få holdet til at præstere 10% bedre, så er 2-3 mio ekstra i lønningsposen lynhurtigt tjent hjem gennem flere tv-penge, europæisk fodbold og salgspriser på talenter. Så jeg synes det kunne være utrolig spændende med en udenlandsk profiltræner.

Brugeravatar
pr0j3ct

Re: Hvem bliver ny cheftræner?

Indlæg af pr0j3ct »

Godt skrevet og er generelt enig.

Lars og Ove ser jeg som udelukket, (og håber også personligt). Som Kent er inde på står de primært for en fodbold, som ikke ligger tæt på vores nye stil og generelle ide, angående det spilstyrende og offensive spil, samt akademiet og talenterne, der skal satses på, som jo er primært i FCM´s nuværende situation og fremtidig.

Erik vil passe perfekt ind i det nye system, når vi snakker spilstyrende, og chanceskabende spil. Men ja. Vil han tilbage til FCM og give det en chance til og evt. for hvor lang/kort periode og ikke mindst kan vi regne med ham i en længere periode til at videreudvikle systemet og ikke mindst ungdommen.

Bordinggaard syntes jeg kunne være rigtigt spændene og personligt kunne jeg godt tænke mig at se ham sammen med Glen føre FCM videre i udviklingen. Han mangler i front på klubplan, men behøver nødvendigvis ikke være en dårlig ting.

Glen Riddersholm Er jeg lidt mere i tvivl omkring. jeg tvivler ikke på at han passer ind og heller ikke på, at han om nogen er klubmand hele vejen rundt, samt at han er god med de unge. Jeg tror han ville kunne gøre det godt og passe ind. Men hvad sker der hvis han får chancen og flopper. Får vi så en ny situation ligesom Thomasberg, hvor Glen så ryger ud, i stedet for at rykke ham tilbage som assistent og lade ham fortsætte i klubben. Glen er god af have omkring vores team og ville være ked af at miste endnu en klubmand.

Den udenlandske joker. Personligt kunne jeg også godt tænke mig at se FCM sætte sig meget ind i og investere i en rigtig træner der passer 100% til det vi vil med vores hold, ungdom og ikke mindst system. Ambitiøse som Fck omkring trænerposten, som gør meget ud af at finde den helt rette træner. Jeg tror på at det kan betale sig i længden at investere lidt mere i lige den position.

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Jeg håber og tror, vi forfremmer Glen permanent til sommer, såfremt han løfter opgaven på tilfredsstillende vis i de kommende kampe.
Han er en af arkitekterne bag den nye spillestil, han er højt respekteret på ledelses-, spiller- og fanniveau, han er taktisk klog, han er god til mandskabspleje og han har øje for talenterne.

Der er i hvert fald ingen tvivl om, at ud fra den profil vi søger som træner jf. den røde tråd gennem hele klubben, er Glen en af dem, der passer absolut bedst ind. Nu bliver det blot spændende at se, om han er moden nok til at bære ansvaret for en Superliga-hold, hvor resultaterne gerne skal være der hver gang. Jeg har tiltroen til, han nok skal klare opgaven, og at han bliver belønnet derefter, når vi slutter denne sæson.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Ove: Kunne være sympatisk at få ham tilbage. Men som der bliver skrevet, han er ikke den rette mand til den spilstyrende offensive stil. Han vil også gerne bestemme over indkøb og salg, og det får han aldrig lov til af Ørgaard.

Bordinggaard: Synes egentlig han er næsten ligeså ubeskrevet et blad, som Glen. Han mangler at vise noget som toptræner. Jeg tror ikke på det bliver ham.

Erik: Han er simpelthen prototypen på den træner vi skal have. Ørgaard bør forsøge det, måske har Erik haft godt af turen til AGF og pausen, og nu ser lidt mere realistisk på "presset" i FCM. Erik kender hele vores opbygning, og vi ved hvad han står for. Han er så oplagt!

Glen: Enormt sympatisk fyr, har virkelig fyldt noget i rollen som assistent. Men som I siger, helt ubeskrevet som chef, han har fået serveret en kæmpe chance, og krydser fingre for ham.

Hvis jeg kender Ørgaard ret, så kan han godt finde på at hive en kanin op af hatten. Han kommer dog på hårdt arbejde pga. den nye målsætning om at være spilstyrende og offensiv, for at sige det ligeud, så ligger den stil ikke rigtig til skandinaviske trænere. Måske burde han vende blikket mod Holland? Dernede får de jo den slags fodbold ind med modermælken..

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Hvis man så Fodbold Uden Filter her til aften, så var FCM og Kuhn/ny træner et af emnerne. I den forbindelse var der et par udmeldinger om Glenn: http://onside.dk/nyheder/superligaen/ho ... _source=fc midtjylland-feed&utm_medium=rss&utm_campaign=klubfeed
I øvrigt pegede flertallet af panelet på Bordinggaard som afløser.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Jeg synes, det lyser ud af Riddersholm, at han virkelig vil det her, og han er i mine øjne en af de største og mest undervurderede klubmænd i FCM. Han er min klare favorit.

Erik Rasmussen havde en god tid i klubben; men jeg synes ikke, vi skal forsøge at genoplive den tid, for den er forbi. Eriks taktiske evner er for mangelfulde, og han vil uvægerligt blive sammenlignet med jubelårene konstant. Det er dømt til at blive en nærmest umulig opgave af Thomasbergske dimensioner, og vi har ikke brug for flere krakelerede glansbilleder.

Skal det ikke være Riddersholm, skal det være noget helt nyt.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Kent skrev:I øvrigt pegede flertallet af panelet på Bordinggaard som afløser.
http://onside.dk/nyheder/superligaen/fu ... ne-til-fcm

Emnet blev desuden debatteret i kopi-programmet 'Frispark' på Canal 9, hvor eneste nye bud var Niels Frederiksen fra Lyngby. Lyngby praktiserer jo en stil ligesom FCM, samtidig med at Niels udenfor banen er underdirektør i Danske Bank, og dermed jo ret højtuddannet og måske egnet til en kompleks organisation som FCMs.

Besvar